Projekty uczniowskie w czasach pandemii

12/04/2021

Czy nurtuje Was pytanie jak wygląda realizacja programu edukacyjnego podczas pandemii? Zastanawiacie się czy jest ona możliwa podczas pracy zdalnej?

TAK! Jest możliwa i dowodem na to jest praca grup projektowych składających się z uczniów i uczennic z czterech szkół z województwa kujawsko-pomorskiego, które biorą udział w programie Przyjazna Szkoła, który ma na celu integrację społeczności szkolnej, do której uczęszczają dzieci z doświadczeniem migracyjnym.

Praca zdalna, brak kontaktu z rówieśnikami jest wyzwaniem dla uczniów i uczennic. Dzieci-migranci, którzy często borykają się z problemami związanymi z barierą językową i kulturową, trudnością w zrozumieniu zadań domowych i informacji przekazywanych przez nauczycieli są narażeni na dodatkowy stres. Dlatego bardzo ważne jest, żeby wiedzieli, że mogą liczyć na wsparcie kolegów i koleżanek, którzy w tak trudnym okresie sprawią, że poczują się oni częścią społeczności szkolnej.

O to właśnie dbają grupy projektowe, które tworzą uczniowie i uczennice Przyjaznych Szkół.

Na początku realizacji programu uczniowie/uczennice wzięli udział w warsztatach online, podczas których poznali podstawowe pojęcia związane z tematyką migracji, zastanawiali się czym jest integracja, jakie działania usprawniające ten proces mogłyby zostać wprowadzone do ich szkoły.

Podczas kolejnego spotkania, którym było seminarium w formie zdalnej, prowadzone przez doświadczoną trenerkę dowiedzieli się czym jest projekt uczniowski oraz w jaki sposób go zrealizować w swojej szkole. Uczniowie z chęcią dzielili się swoimi pomysłami, brali czynny udział w spotkaniach, które miały formułę interaktywną.

Od stycznia do końca lutego bieżącego roku koordynatorki projektów miały możliwość przetestować materiały edukacyjne, które poruszają tematykę migracji. Wszystkie materiały są zgodne z treścią podstawy programowej. Można je zrealizować podczas lekcji języka polskiego, biologii, geografii, WOSu, czy lekcji wychowawczej. Zostały napisane przez Ekspercką Grupę Roboczą, składającą się z nauczycieli/nauczycielek i edukatorów/edukatorek. Wszystkie scenariusze są dostępne do pobrania na naszej stronie www w zakładce Dla Szkół.

Głównym celem jaki chcą zrealizować uczniowie i uczennice jest przybliżenie kultury, zwyczajów i tradycji państw, z których pochodzą ich koledzy- migranci (co sprawi, że uczniowie i uczennice zbliżą się do siebie, poznają się lepiej, a tym samym wspomogą ich proces integracji).

W realizacji tego celu wykazują się ogromną kreatywnością i zaangażowaniem.

 

Oto działania, które udało im się do tej pory zrealizować, oraz te które planują na najbliższy czas:

 

Szkoła Podstawowa nr 24 w Toruniu

  • Podczas zajęć etyki uczestnicy programu zajmowali się tematyką migracji, rozmawiali o tolerancji wobec osób pochodzących z innych kultur.
  • Przygotowali projekt Nasza wielokulturowa szkoła – prezentację państw, z których pochodzą uczniowie z zagranicy uczęszczający do SP 24, oraz wywiad z obcokrajowcami.
  • W najbliższym czasie grupa projektowa planuje przygotować wirtualny escape room dla uczniów ze wszystkich klas 4-8, która zostanie zaprezentowana razem z projektem podczas tygodniowej akcji – Poznajmy się bliżej, której celem będzie integracja społeczności szkolnej z dziećmi i młodzieżą z zagranicy.

 

Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki w Górsku

„Dzieci do projektu podeszły z dużym zaangażowaniem.”

  • Uczniowie zaplanowali napisać własną książkę o Ukrainie. Uczniowie gromadzą informacje, ciekawostki na temat wybranego zagadnienia.
  • Udało się przeprowadzić zajęcia z transmisją online - uczestniczyła w nich mama Karoliny (uczennicy z Ukrainy), która opowiadała ukraińską bajkę, przekazywała ciekawostki o Ukrainie, udzielała odpowiedzi na pytania dzieci.

Szkoła Podstawowa nr 14 w Toruniu

  • Grupa projektowa wraz z Samorządem Uczniowskim zaprosiła do pracy wszystkich uczniów klas 4-8. Zadaniem każdej klasy jest przygotowanie krótkiego filmu lub prezentacji, w której zostaną przedstawione najważniejsze słowa i zwroty niezbędne podczas codziennej komunikacji w wybranym języku obcym. Grupa projektowa ma nadzieję, że wśród uczniów znajdą się nie tylko miłośnicy angielskiego, niemieckiego i francuskiego, ale także sympatycy nieco bardziej egzotycznych języków. Jak relacjonuje koordynatorka: „Z przygotowanych filmów wyłonimy te najciekawsze, które w ramach projektu opublikujemy na szkolnym fanpage’u.”

 

Szkoła Podstawowa im. Flagi Unii Europejskiej w Bydgoszczy

  • Uczniowie i uczennice projekt uczniowski kierują przede wszystkim do uczniów ich szkoły. Skupiają się w nim na trzech państwach: Grecji, Ukrainie i Wielkiej Brytanii. Chcą, aby uczniowie poznali te państwa, dowiedzieli się o nich więcej.
  • Przygotowują również ciekawostki o Polsce – dedykowane uczniom z zagranicy.
  • Grupa projektowa stworzyła też ankietę online – z pytaniami dotyczącymi ww. państw. Poprzez ankietę chcą sprawdzić, jaką wiedzę na ich temat mają pozostali uczniowie, oraz sprawić by dzięki ich prezentacji dowiedzieli się o nich więcej.

Uczniowie i uczennice przygotowali również plakaty z hasłami, dzięki którym uczniowie pochodzący z zagranicy, poczuliby się lepiej, domowo.

Praca w środowisku wielokulturowym jest pracą ciekawą, pouczającą i inspirującą, co widać po działaniach Przyjaznych Szkół. Jest również pracą pełną wyzwań, z których zdajemy sobie sprawę i dlatego staramy się wspierać pedagogów/pedagożki i uczniów/uczennice w tym procesie.

Polecamy również zapoznać się publikacją Wielogłos, w której zawarty jest model Szkolnego Systemu Integracji. Model ten powstał w wyniku obserwacji dotychczasowych praktyk szkół pracujących z migrantami. Jego celem jest ułatwienie pracy w sytuacji, w której w szkole uczą się osoby zróżnicowane pod względem pochodzenia. System ten ma celu wsparcie społeczności szkolnej, która w sytuacji przyjęcia dziecka- migranta zostały pozostawione same sobie i muszą metodą prób i błędów wypracować swoje narzędzia i metody działania.

Dzięki Szkolnemu Systemowi Integracji szkoły, które stoją przed sytuacją pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym mogą skorzystać z doświadczeń placówek, które mierzyły się z tym wyzwaniem wcześniej.

Szkolny System Integracji to zestaw gotowych narzędzi oraz pomysłów do wykorzystania.

Publikację Wielogłos można pobrać tutaj:  http://wieloglos.emic.com.pl/.

Zapraszamy do skorzystania również innych publikacji, które można znaleźć na naszych stronach https://maszprawowiedziec.com.pl/ i https://emic.com.pl/ oraz do kontaktu ze specjalistką do spraw współpracy ze szkołami natalia.konwerska@emic.com.pl.

Przekaż darowiznę

Drodzy Przyjaciele i Przyjaciółki Fundacji Emic,  

naszą misją  jest wspieranie migrantów i migrantek w osiąganiu samodzielności w Polsce. Na pierwszym miejscu zawsze stawiamy konkretnego człowieka i jego potrzeby, zarówno osobę do której kierujemy swoją ofertę, jak i osobę tego wsparcia udzielającą. Możesz przekazać darowiznę klikając w wybraną kwotę poniżej lub robiąc tradycyjny przelew na konto:

Nazwa odbiorcy: FUNDACJA EMIC
N
umer konta: 91 1020 5011 0000 9502 0292 5972

Przekaż darowiznę

20 zł

Cegiełka do domu, który zapewni rodzinie z dziećmi bezpieczny start w Polsce

Przekaż darowiznę

50 zł

Godzina korepetycji dla dzieci i młodzieży

Przekaż darowiznę

200 zł

Zakup kompletu naczyń lub pościeli dla rodziny, aby mogła poczuć domową atmosferę

Przekaż darowiznę

Samodzielnie wpisuję kwotę, którą chcę przekazać w ramach polskiej gościnności.