emic@emic.com.plemic@emic.com.pl
  • PL
  • EN
  • UA
  • RU
Fundacja EMIC logo 225x100px
  • About us
    • Implemented projects
      • Organizacja zajęć wyrównawczych dla dzieci i młodzieży
    • Team
    • Documents and reports
      • Sprawozdania
      • Job advertisements
    • Publikacje
    • Polityki i procedury w Fundacji Emic
    • Misja Fundacji
  • How we help
    • Specialist schedule
  • Get involved
    • Business
    • Education
    • Volunteering
    • Institutions and offices
  • News
  • Contact
  • Make a donation
    • PL
    • EN
    • UA
    • RU
  • About us
    • Implemented projects
    • Team
    • Documents and reports
    • Publikacje
    • Polityki i procedury w Fundacji Emic
    • Misja Fundacji
  • How we help
    • Specialist schedule
  • Get involved
    • Business
    • Education
    • Volunteering
    • Institutions and offices
  • News
  • Contact
  • Make a donation

Zarajestruj się, by otrzymać bezpłatnego e-booka.

Emic baner 600x200px 01

Zostaw nam swój e-mail, a dostaniesz od nas bezpłatnego e-booka: „Przyjazna firma. Zatrudnianie pracowników i pracowniczek z zagranicy”.

Wyrażam zgodę na otrzymanie na podany adres e-mail bezpłatnego e-booka i informacji o działaniach od Fundacji Emic.

Home Get involved Education and information for schools
Projekt bez tytulu5 v8

Educational materials

Fundacja Emic

Scenarios of lesson and extra-curricular activities as well as student projects and the curriculum for teaching Polish as a foreign/second language were created as part of the following projects:

  • Multicultural Group and Multicultural Group 2.0 co-financed by a grant from the Ministry of National Education in 2018 and 2019

  • Still multicultural group financed by a grant from the Ministry of National Education in 2020 and the project "You have the right to know!" co-financed by the National Asylum, Migration and Integration Fund

  • Multicultural Group Plus co-financed by a grant from the Ministry of Education and Science in 2021.

These materials are the result of cooperation of the Expert Working Group, which worked on the creation of scenario concepts and their substantive preparation. As part of the project, educational materials were created - lesson plans for the following subjects: Polish language, history, mathematics, physics, social sciences, one hour at the teacher's disposal, music, career counseling, biology, geography, technology.

Student projects aimed at integrating the school community. The exact thematic scope of the scenarios was defined by the members and members of the Expert Working Group. All lesson plans refer to the new core curriculum (general learning objectives) of the 1st, 2nd or 3rd educational stage.

We encourage you to download free materials.

Educational materials are available under the CC license: Creative Commons Attribution 4.0 Polandhttps: //creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl

Download scenarios:

1st educational stage of grades I-III:
  • Klasa I-III, zajęcia przyrodnicze: "Jak migrują ptaki?"
  • Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "W co lubimy się bawić? Poznajemy zabawy polskie i czeczeńskie"
  • Klasa II-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Woda – jej migracje wokół nas i w naszym życiu"
  • Klasa III-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Czy należy bać się spotkania z innymi"
  • Klasa III-V, zajęcia pozalekcyjne: "Wśród rówieśników. Poznajemy zabawy integracyjne"
  • Klasa III, scenariusz lekcji języka polskiego lub zajęć pozalekcyjnych: „Co łączy Asiunię z Warszawy i Tandżina z Erytrei?
  • Klasa III, scenariusz na lekcję edukacji polonistyczno-społecznej: „Dlaczego Kunkush opuścił swój dom i stał się migrantem”
  • Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Podróż jednego jajka"
  • Klasa I-VI. scenariusz zajęć z wychowawcą i zajęć pozalekcyjnych: „Czy można dobrze się bawić nie znając języka?"
2nd educational stage of grades IV-VIII:
  • Klasa IV-VII, zajęcia pozalekcyjne: "Książki też potrafią migrować"
  • Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "W co lubimy się bawić? Poznajemy zabawy
    polskie i czeczeńskie"
  • Klasa II-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Woda – jej migracje wokół nas i w naszym życiu"
  • Klasa III-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Czy należy bać się spotkania z innymi"
  • Klasa III-V, zajęcia pozalekcyjne: "Temat: wśród rówieśników. Poznajemy zabawy integracyjne
  • Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Podróż jednego jajka"
  • Klasa IV-V, zajęcia pozalekcyjne, z wychowawcą: „O słowach, które ranią i słowach, które dodają skrzydeł.”
  • Klasa IV-V, scenariusz lekcji języka polskiego „Wędrując poszukujemy. Ale kogo i czego? Współczesny człowiek w dużych i małych ojczyznach”
  • Klasa IV-V, scenariusz zajęć z wychowawcą: "Przeprowadzki na wyciągnięcie ręki"
  • Klasa IV-VI, scenariusz lekcji wiedza o społeczeństwie „Czy inni mają podobne pragnienia i potrzeby do moich?”
  • Klasa IV-VI, zajęcia pozalekcyjne: "Zespół zgrany i zintegrowany mamy!"
  • Klasa IV, scenariusz lekcji biologii: "Szekla, szperk i słowianka, czyli ssaków podróże małe i duże"
  • Klasa IV, scenariusz lekcji matematyki: „Pokonujemy odległość- dokonujemy obliczeń oraz rozmawiamy o wędrówkach”
  • Klasa IV, scenariusz lekcji techniki: "Dlaczego migrujący plastik jest zagrożeniem dla Ziemi?"
  • Klasa I-VI, scenariusz zajęć z wychowawcą i zajęć pozalekcyjnych „Czy można dobrze się bawić nie znając języka?
  • Klasa IV-VIII, scenariusz lekcji biologii: " Szakal złocisty - migrant klimatyczny"
  • Klasa V-VI, scenariusz lekcji historii: „Romowie-historia o ludzie wędrownym”
  • Klasa VI, scenariusz lekcji języka polskiego i godziny wychowawczej: „Pierwsze kroki Saszy w polskiej szkole.”
  • Klasa VI, scenariusz lekcji języka polskiego: "Co mają wspólnego uczucia z kolorem włosów?"
  • Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji geografii: "Analiza migracji Polek i Polaków na przestrzeni lat"
  • Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji doradztwa zawodowego „Dlaczego około 18 milionów Polaków i Polek mieszka poza granicami kraju?”
  • Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości: „Przedsiębiorczość społeczna migrantów i migrantek w Polsce.”
  • Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: Jak połączyć migrację Skawińskiego głównego bohatera
    „Latarnika” H. Sienkiewicza z kodowaniem?
  • Klasa VII, scenariusz lekcji muzyki: „Audycje muzyczne czy migracje muzyczne”- o muzyce na świecie czyli jakiej?”
  • Klasa VII, scenariusz lekcji fizyki: "Jak szybko latają ptaki?"
  • Klasa VII, scenariusz lekcji doradztwa zawodowego „Co ludzie robią dla pracy? Migracje zarobkowe i nie tylko”
  • Klasa VII, scenariusz lekcji geografii: "Czy migracje mogą być skutkiem wykluczenia
    transportowego?"
  • Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: „Litwo, ojczyzno moja! Czyli o paszporcie Adama Mickiewicza"
  • Klasa VIII, scenariusz zajęć z wychowawcą: „Jak migruje nienawiść.”
  • Klasa VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie: „Od migranta do uchodźcy. Skąd czerpać wiarygodną wiedzę na temat migracji w Polsce?”
  • Klasa VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie: "Jak nas doświadczają, tak o nas mówią na YouTube"
  • Klasa V-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego „Czy imiona migrują tak jak ludzie?”
  • Klasa V-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: "Różni nas język, łączą nas słowa - o migracji słów"
3rd educational stage of grades I-V:
  • Klasa I-IV, scenariusz lekcji biologii: "Dyfuzja: teoria migracji człowieka"
  • Klasa IV-V, scenariusz lekcji języka polskiego: "Trening krytycznego czytania tekstów prasowych"
Student projects:
  • Projekt uczniowski "Klasa z wizją"
  • Projekt uczniowski „Gdzie jesteś? Gdzie jesteście? Migracyjne losy mieszkańców naszej małej ojczyzny”
  • Projekt uczniowski „Moja mała wielokulturowa ojczyzna”
  • Projekt uczniowski „Pokaż mi swoją historię”
  • Projekt uczniowski „Jak stworzyć grę terenową o migracji przy użyciu nowoczesnej technologii”
  • Projekt uczniowski "Jak włączyć się do obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej"?
  • Projekt uczniowski "Nowy, ale znany"
  • Projekt uczniowski "T-shirt, spodnie, kurtka – czyli happening o migracji ubrań"
Curriculum of teaching Polish as a foreign/second language and language of school education:
  • Język polski dla dzieci z doświadczeniem migracji
Games:
  • Scenariusz gry integracyjnej dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji
Other publications:
  • Przyjazna szkoła wielokulturowa
  • Rekomendacje szkół opracowane w ramach seminarium dla szkół pt. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole. Szanse, wyzwania, refleksje”.

 

I etap edukacyjny klasy I-III:
Klasa I-III, zajęcia przyrodnicze: "Jak migrują ptaki?"
➔
Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "W co lubimy się bawić? Poznajemy zabawy polskie i czeczeńskie"
➔
Klasa II-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Woda – jej migracje wokół nas i w naszym życiu"
➔
Klasa III-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Czy należy bać się spotkania z innymi"
➔
Klasa III-V, zajęcia pozalekcyjne: "Wśród rówieśników. Poznajemy zabawy integracyjne"
➔
Klasa III, scenariusz lekcji języka polskiego lub zajęć pozalekcyjnych: „Co łączy Asiunię z Warszawy i Tandżina z Erytrei?
➔
Klasa III, scenariusz na lekcję edukacji polonistyczno-społecznej: „Dlaczego Kunkush opuścił swój dom i stał się migrantem”
➔
Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Podróż jednego jajka"
➔
Klasa I-VI. scenariusz zajęć z wychowawcą i zajęć pozalekcyjnych: „Czy można dobrze się bawić nie znając języka?"
➔
II etap edukacyjny klasy IV-VIII:
Klasa IV-VII, zajęcia pozalekcyjne: "Książki też potrafią migrować"
➔
Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "W co lubimy się bawić? Poznajemy zabawy polskie i czeczeńskie"
➔
Klasa II-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Woda – jej migracje wokół nas i w naszym życiu"
➔
Klasa III-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Czy należy bać się spotkania z innymi"
➔
Klasa III-V, zajęcia pozalekcyjne: "Wśród rówieśników. Poznajemy zabawy integracyjne"
➔
Klasa I-IV, zajęcia pozalekcyjne: "Podróż jednego jajka"
➔
Klasa IV-V, zajęcia pozalekcyjne, z wychowawcą: „O słowach, które ranią i słowach, które dodają skrzydeł.”
➔
Klasa IV-V, scenariusz lekcji języka polskiego: „Wędrując poszukujemy. Ale kogo i czego? Współczesny człowiek w dużych i małych ojczyznach”
➔
Klasa IV-V, scenariusz zajęć z wychowawcą: "Przeprowadzki na wyciągnięcie ręki"
➔
Klasa IV-VI, scenariusz lekcji wiedza o społeczeństwie: „Czy inni mają podobne pragnienia i potrzeby do moich?”
➔
Klasa IV-VI, zajęcia pozalekcyjne: "Zespół zgrany i zintegrowany mamy!"
➔
Klasa IV, scenariusz lekcji biologii: "Szekla, szperk i słowianka, czyli ssaków podróże małe i duże"
➔
Klasa IV, scenariusz lekcji matematyki: „Pokonujemy odległość- dokonujemy obliczeń oraz rozmawiamy o wędrówkach”
➔
Klasa IV, scenariusz lekcji techniki: "Dlaczego migrujący plastik jest zagrożeniem dla Ziemi?"
➔
Klasa I-VI, scenariusz zajęć z wychowawcą i zajęć pozalekcyjnych: „Czy można dobrze się bawić nie znając języka?"
➔
Klasa IV-VIII, scenariusz lekcji biologii: "Szakal złocisty - migrant klimatyczny"
➔
Klasa V-VI, scenariusz lekcji historii: "Romowie-historia o ludzie wędrownym”
➔
Klasa VI, scenariusz lekcji języka polskiego i godziny wychowawczej: „Pierwsze kroki Saszy w polskiej szkole.”
➔
Klasa VI, scenariusz lekcji języka polskiego: "Co mają wspólnego uczucia z kolorem włosów?"
➔
Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji geografii: "Analiza migracji Polek i Polaków na przestrzeni lat"
➔
Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji doradztwa zawodowego: „Dlaczego około 18 milionów Polaków i Polek mieszka poza granicami kraju?”
➔
Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości: „Przedsiębiorczość społeczna migrantów i migrantek w Polsce.”
➔
Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: "Jak połączyć migrację Skawińskiego głównego bohatera „Latarnika” H. Sienkiewicza z kodowaniem?"
➔
Klasa VII, scenariusz lekcji muzyki: „Audycje muzyczne czy migracje muzyczne”- o muzyce na świecie czyli jakiej?”
➔
Klasa VII, scenariusz lekcji fizyki: "Jak szybko latają ptaki?"
➔
Klasa VII, scenariusz lekcji doradztwa zawodowego „Co ludzie robią dla pracy? Migracje zarobkowe i nie tylko”
➔
Klasa VII, scenariusz lekcji geografii: "Czy migracje mogą być skutkiem wykluczenia transportowego?"
➔
Klasa VII-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: „Litwo, ojczyzno moja! Czyli o paszporcie Adama Mickiewicza"
➔
Klasa VIII, scenariusz zajęć z wychowawcą: „Jak migruje nienawiść.”
➔
Klasa VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie: „Od migranta do uchodźcy. Skąd czerpać wiarygodną wiedzę na temat migracji w Polsce?”
➔
Klasa VIII, scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie: "Jak nas doświadczają, tak o nas mówią na YouTube"
➔
Klasa V-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: „Czy imiona migrują tak jak ludzie?”
➔
Klasa V-VIII, scenariusz lekcji języka polskiego: "Różni nas język, łączą nas słowa - o migracji słów"
➔
Projekty uczniowskie:
Projekt uczniowski: "Klasa z wizją"
➔
Projekt uczniowski: „Gdzie jesteś? Gdzie jesteście? Migracyjne losy mieszkańców naszej małej ojczyzny”
➔
Projekt uczniowski: „Moja mała wielokulturowa ojczyzna”
➔
Projekt uczniowski: „Pokaż mi swoją historię”
➔
Projekt uczniowski: „Jak stworzyć grę terenową o migracji przy użyciu nowoczesnej technologii”
➔
Projekt uczniowski: "Jak włączyć się do obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej"?
➔
Projekt uczniowski: "Nowy, ale znany"
➔
Projekt uczniowski: "T-shirt, spodnie, kurtka – czyli happening o migracji ubrań"
➔
Pogram nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego i języka edukacji szkolnej:
Język polski dla dzieci z doświadczeniem migracji
➔
Gry:
Scenariusz gry integracyjnej dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji
➔
Inne publikacje:
Przyjazna szkoła wielokulturowa
➔
Rekomendacje szkół opracowane w ramach seminarium dla szkół pt. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole. Szanse, wyzwania, refleksje”.
➔
back...

Read more

Модель школи, дружньої до учнів з міграційним досвідом
➔
05/09/2023
Przyjazna szkoła - rekrutacja do programu
➔
03/09/2024
8 (pogłębionych) lekcji o migracjach
➔
01/01/2025

Bądź na bieżąco. Zapisz się do naszego newslettera!

Newsletter Go

Jednocześnie, informujemy, że Państwa zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie przez wysłanie wiadomości e-mail na adres emic@emic.com.pl.

Informujemy, że nie są Państwo profilowani. Państwa dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

Administratorem podanych danych osobowych jest Fundację EMIC, ul. Jagodowa 37, 87-100 Toruń. Kontakt z nami emic@emic.com.pl. Więcej informacji o przetwarzaniu twoich danych osobowych przez nas i twoich uprawnieniach znajdziesz na stronie Polityki prywatności.

Wszystkie pola są obowiązkowe.

Fundacja Emic

Office in Toruń st. ul. Panny Marii 13/2 87-100 Torun

account number: 91 1020 5011 0000 9502 0292 5972

transfer title: donation for statutory activities

Strona powstała dzięki dotacji
Fundacji Stefana Batorego
Fundacja Stefana Batorego Wspiera nas Freshmail
Media and information
Katarzyna Margalska-Sędziak
katarzyna.margalska@emic.com.pl
+48 511 176 007

SOCIAL MEDIA:

7000 followers 700 followers 18 000 views

Read more

  • Statute of the Foundation
  • Privacy policy
  • Reports of the Emic Foundation
  • Child Protection Policy
  • Make a donation

Copyright © 2025 | Mapa strony | Polityka prywatności i polityka cookies

Design and implementation: Symbioza